راهنمای کامل استفاده از سامانه ثنا ( عدل ایران) - دارالترجمه رسمی درسا
راهنمای کامل استفاده از سامانه ثنا ( عدل ایران)

راهنمای کامل استفاده از سامانه ثنا ( عدل ایران)

ممکن است بسیاری از افراد که نیاز به استفاده از خدمات قضایی و قانونی دارند بخواهند نسبت به ارسال اخطاریه و یا ابلاغیه برای شخص موردنظر اقدام نمایند. درگذشته ارسال ابلاغیه‌های قانونی به‌صورت کاغذی بوده و برای شخص موردنظر توسط مأمور ابلاغ ارسال می‌گردید. دراین‌بین برخی موانع در سراسر را مأموران و یا افراد وجود داشت که ممکن بود برگه ابلاغیه به دست شخص موردنظر نرسد و یا گم شوند به همین دلیل با استفاده از خدمات الکترونیکی قوه قضاییه و راه‌اندازی سامانه‌ای به نام ثنا این مشکلات تا حدود زیادی مرتفع گردید. ما در این مطلب از سایت دارالترجمه رسمی درسا در مورد خدمات و کاربرد سامانه ثنا شما عزیزان را راهنمایی می‌کنیم لطفاً تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سامانه ثنا چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد اصلی سامانه ثنا که مخفف کلمه ثبت‌نام الکترونیک می‌باشد برای ابلاغ اینترنتی اوراق قضایی کاربرد دارد. قوه قضاییه برای راحتی کاربران و متقاضیان اقدام به راه‌اندازی این سامانه اینترنتی نموده است. سایت سامانه ثنا برای اولین بار در سال 1395 راه‌اندازی گردید. قبل از راه‌اندازی این سامانه اینترنتی مأموران قوه قضاییه که وظیفه ابلاغ اوراق قضایی را داشتند متن برگه کاغذی را به آدرس اشخاص ارسال می‌کردند اما از زمانی که سامانه ثنا توسط سایت عدل ایران راه‌اندازی شد افراد به‌راحتی می‌توانند به‌تمامی نامه‌های دادخواست و ابلاغیه‌های قضایی دسترسی پیدا کنند.

مهم‌ترین مزیت استفاده از سامانه ثنا سرعت اطلاع‌رسانی بسیار بالا و نیز فرآیند رسیدگی به اوراق قضایی است. البته برای استفاده از این سامانه حتماً بایستی افراد اقدام به ثبت‌نام اولیه نمایند که در ادامه راهنمای ثبت‌نام در سامانه ثنا را آموزش خواهیم داد.

راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا

استفاده از خدمات سامانه ثنا و راهنمای مرحله به مرحله ثبت نام

راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا

همان‌طور که ذکر شد برای استفاده از خدمات ثنا بایستی ابتدا افراد اقدام به ثبت‌نام نمایند تا بتوانند از امکانات آن به‌طور کامل استفاده کنند. ثبت نام در سامانه ثنا از طریق دو سامانه یکی سامانه اصلی و دیگر سامانه پشتیبان در صورت عدم دسترسی به سامانه اولیه قابل انجام است. برای ثبت‌نام اولیه مراحل زیر را گام‌به‌گام انجام دهید.

1- ابتدا برای ثبت‌نام بایستی به سایت اصلی سامانه ثنا به آدرس sana.adliran.ir مراجعه نمایید.

فرم ورود و ثبت نام سامانه ثنا

فرم ورود و ثبت نام سامانه ثنا
2- در این مرحله ثبت‌نام به دو شکل انجام می‌گردد یکی ثبت‌نام اشخاص حقیقی ( ثبت‌نام بر خط) و دیگری ثبت‌نام اشخاص حقوقی می‌باشد که می‌توانید از بخش مربوطه وارد گردید. ما فرض می‌کنیم که می‌خواهید به‌عنوان شخص حقیقی اقدام به ثبت‌نام نمایید. لذا بایستی از بخش ثبت‌نام بر خطر اقدام نمایید.

3- در این صفحه بایستی شماره ملی، تاریخ تولد و شماره دقیق سریال شناسنامه خود را وارد نمایید. از طرفی هنگام واردکردن بایستی کد کپچا یا همان کد امنیتی را به‌دقت در باکس مربوطه وارد نمایید و سپس به مراحل بعدی بروید.

قوانین سامانه ثنا

قوانین سامانه ثنا

4- در این مرحله بایستی اقدام به مطالعه قوانین سایت عدل ایران نمایید و پس از قبول قوانین به صفحه بعدی مراجعه نمایید.

پر کردن اطلاعات هویتی در سامانه ثنا

پر کردن اطلاعات هویتی در سامانه ثنا

5- پس از قبول قوانین شما بایستی وارد مرحله بعدی شوید. در این صفحه طبق تصویر بالا بایستی اطلاعات کامل هویتی خود را اعم از شماره ملی، نام و نام خانوادگی، مشخصات پدر، شماره شناسنامه، محل صدور، دین و جنسیت و سایر موارد را به‌دقت پر کنید و سپس به مرحله بعدی بروید.

6- در مرحله بعدی استفاده از سامانه ثنا بایستی اطلاعات تماس واقعی خود را به همراه پست الکترونیکی ( آدرس ایمیل) در صورت وجود وارد کنید. در مرحله بعدی نیز بایستی آدرس دقیق محل سکونت خود را وارد نموده و به همراه کد پستی در باکس مربوطه درج نمایید. حال پس از طی کردن مرحله قبلی شما بایستی نوع مدرک تحصیلی خود را وارد نموده و سپس بر روی ادامه مراحل کلیک کنید.

7- حال درنهایت پس از تکمیل درست اطلاعات یک پیامک حاوی کد تأیید به شماره همراه شما ارسال می‌شود که بایستی آن را در کادر مربوطه وارد نمایید.

احراز هویت غیر حضوری در سامانه ثنا

احراز هویت غیر حضوری در سامانه ثنا

8- پس‌ازاین مرحله نیز بایستی کارگزاری موردنظر را از لیست مربوطه انتخاب کنید و در این بخش بایستی هزینه ثبت‌نام و استفاده از خدمات را پرداخت بفرمایید.

9- پس از پرداخت هزینه ثبت‌نام شما بایستی به‌صورت غیرحضوری از طریق دوربین تلفن همراه با و یا لب تاپ خود از چهره خود عکس گرفته و آپلود کنید و سپس یک نمونه امضای الکترونیکی انجام دهید.

10- در مرحله پایانی نیز بایستی برای امنیت کامل نام متن موردنظر را عیناً در یک فیلم تکرار کنید و سپس تمامی اطلاعات موردنظر را ارسال کنید.

انجام خدمات ترجمه رسمی و استفاده از سامانه ثنا

یکی دیگر از کاربردهای اصلی استفاده از سامانه ثنا برای افرادی است که می‌خواهند به دلایل مختلف اقدام به مهاجرت به کشورهای دیگر نموده و یا افراد مقیم خارج از کشور بتوانند از خدمات قضایی و ابلاغیه‌ها استفاده کنند. درگذشته افرادی که در خارج از کشور زندگی می‌کردند برای استفاده از ابلاغیه‌های قضایی و یا اطلاع از آن‌ها دچار مشکلات زیادی بودند اما امروزه با ورود به این سامانه کار بسیار آسان‌تر شده است.
همچنین افرادی که قصد خروج از کشور دارند و می‌خواهند از طریق سفارت کشور مقصد اقدام به اخذ ویزا نمایند ممکن است نیاز به برخی مدارک ازجمله ترجمه گواهی عدم سوء پیشینه داشته باشند. به همین دلیل برای دریافت گواهی عدم سوءپیشینه بایستی از طریق این سامانه اقدام نمایند.

گاهی اوقات ممکن است علاوه بر ترجمه رسمی این گواهی نیاز به ترجمه برخی مدارک هویتی ازجمله ترجمه شناسنامه نیز داشته باشید.

بیشتر بدانید: آشنایی با خدمات سامانه سجاد

مزایای استفاده از خدمات سامانه ثنا

از دیگر مزایای استفاده از سامانه ثنا شامل برخی موارد ذیل است:

  • کاهش ریسک افشای اطلاعات محرمانه افراد.
  • کاهش هزینه‌های مربوطه به خدمات فرآیند اداری در دستگاه‌های قضایی.
  • عدم نیاز به مراجعه حضوری.
  • ارائه خدمات شبانه‌روزی در سامانه.
  • افزایش سرعت روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی.
  • امکان استفاده از سامانه هم توسط تلفن همراه هم از طریق لب تاپ.
  • کاهش احتمال مفقود شدن و آسیب دیدن ابلاغیه.
نوشتهٔ پیشین
تفاوت ترجمه رسمی مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد و دولتی
نوشتهٔ بعدی
آشنایی با تعرفه قانونی حق الزحمه ترجمه رسمی در سال 1402

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست