آشنایی با زبان عربی استاندارد مدرن به همراه تاریخچه آن - دارالترجمه رسمی درسا
آشنایی با زبان عربی استاندارد مدرن به همراه تاریخچه آن

آشنایی با زبان عربی استاندارد مدرن به همراه تاریخچه آن

عربی استاندارد مدرن را با نام انگلیسی Modern Standard Arabic و یا کلمه مخفف MSA می‌شناسند. در حال حاضر این زبان به‌عنوان یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد است که در بیش از 27 کشور جهان به‌عنوان زبان مشترک شناخته می‌شود. زبان عربی استاندارد مدرن یا عربی نوین معیار در موقعیت‌های امروزی ازجمله متون اخبار، سخنرانی‌های ادبی، خطبه‌ها، مکاتبات رسمی، روزنامه و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرد. ظهور عربی مدرن امروزی تاریخچه جالبی دارد که ما قصد داریم در این مقاله شما را با این زبان آشنا کنیم.

زبان عربی استاندارد مدرن چیست؟

در توضیح تکمیل‌تر برای این زبان بد نیست بدانید به عربی مدرن العربیه و یا الفوشه نیز گفته می‌شود. ریشه اصلی زبان عربی مدرن امروزی از عربی قدیمی یا همان عربی کلاسیک گرفته‌شده و در تمامی اتحادیه عرب و کشورهای عرب زبان به‌عنوان یک‌زبان مشترک در گویش‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود؛ اما جالب است بدانید که این زبان نه به‌عنوان زبان اول بلکه به‌عنوان زبان دوم در مدارس و یا دانشگاه‌ها از طریق کتاب‌های علمی، اخبار، مجلات و همچنین منابع آموزشی آموخته می‌شود. به همین دلیل است که افراد عرب‌زبان سطح مهارت متفاوتی را در مکالمه و نوشتن زبان عربی استاندارد مدرن امروزی دارند.

زبان عربی استاندارد مدرن

زبان عربی استاندارد مدرن

تاریخچه پیدایش زبان عربی استاندارد مدرن

اولین نقطه آغازین در ظهور این زبان هم‌زمان با لشکرکشی ناپُلِئون بُناپارت به‌عنوان اولین امپراتور فرانسه به مصر و سوریه بود. دلیل لشکرکشی ناپلئون به مصر به خاطر ضربه زدن به کشور بریتانیا بود که می‌خواست از طریق فتح مصر و حضور در خاورمیانه به مستعمره انگلیس در هند ضربه بزند. بعدها نیز پس‌ازاینکه در برخی از جنگ‌ها تلفات سنگینی دید تصمیم گرفته به سوریه نیز حمله کند که به‌عنوان یکی از بی‌رحمانه‌ترین حملات تاریخ بشر بود. اما از زمانی که ناپلئون با هزاران سرباز تحت امر خود به خاورمیانه رسید شدت تماس دنیای غرب و فرهنگ زبان عربی بی‌نهایت افزایش یافت.

طبق منبع معتبر ویکی‌پدیا ناپلئون اولین چاپخانه عربی را در سال 1798 میلادی در کشور مصر بنا نهاد. محمدعلی پاشا والی مصر در حدود سال 1809 میلادی محققان زیادی را برای تحصیل در امور نظامی به فرانسه، ایتالیا و همچنین انگلیسی فرستاد. در حدود سال‌های 1610 و 1702 میلادی برخی مطبوعات محلی در لبنان و سوریه به چاپ رسید. در سال 1828 میلادی اولین روزنامه دوزبانه عربی و ترکی بانام الوقائع المصریه منتشر شد. تمامی اتفاقات مرور شده جرقه‌ای بود تا اینکه ارتباطات عربی و غربی در شکل‌گیری زبان عربی مدرن دخالت مستقیم داشته باشد.

چرا بایستی زبان عربی استاندارد مدرن را یاد بگیریم؟

درصورتی‌که هدف خود را در مورد یادگیری زبان عربی می‌دانید حتماً تابه‌حال این سؤال به ذهن شما خطور کرده است که اصلاً چرا نیاز به یادگیری عربی مدرن خواهد بود؟ این کاملاً به اهداف شما بستگی دارد برای مثال اگر می‌خواهید هدف بلندمدت داشته باشید و به‌نوعی به زبان عربی تسلط کاملی داشته باشید و بتوانید در دنیای امروزی از اینترنت و مقالات عربی گرفته تا تلویزیون از اخبار جامعه عرب اطلاع پیدا کنید حتماً بایستی MSA را یاد بگیرید؛ اما اگر اهداف شما کوتاه‌مدت است و صرفاً برای برقراری ارتباط با یک جامعه محدودتری نیاز دارید بهتر است با لهجه‌ها و گویش‌های عربی همان منطقه آشنا باشید. ما در ادامه مقاله شما را با دلایل بیشتری در مورد یادگیری عربی استاندارد مدرن آشنا خواهیم کرد.

بیشتر بدانید: اگر قصد ترجمه متون عربی را هم به صورت تخصصی و هم به صورت رسمی دارید این خدمات را از دارالترجمه عربی بخواهید.

مزایای یادگیری زبان عربی استاندارد مدرن

مطالعه و یادگیری عربی ادبی یا همان مدرن مزایای زیادی دارد که برخی از آن‌ها را باهم مرور خواهیم کرد.

  • اگر شما اقدام به یادگیری عربی معیار یا همان MSA نمایید می‌توانید به‌راحتی اطلاعیه‌های رسمی در فرودگاه‌ها و حتی خیابان‌ها را درک کنید. برای مثال اگر به این زبان واقف باشید متوجه می‌شوید که یک مهماندار هواپیما به زبان عربی ادبی صحبت می‌کند.
  • اگر عربی مدرن را یاد بگیرید می‌توانید اخبار اینترنتی از سایت‌های عربی چون الجزیره را بخوانید و از اخبار به‌روز اطلاع یابید.
  • اگر به‌عنوان یک تاجر قصد فعالیت در یک کشور عربی رادارید بهتر است با عربی ادبی و یا مدرن با شرکا و مقامات ارشد دیدار کنید زیرا مؤدب بودن و رسمی بودن هرگز چیزی بدی نیست.
  • زمانی که شما MSA را به‌خوبی درک کنید به‌راحتی می‌توانید با انواع لهجه‌های عربی آشنا شوید و به‌نوعی تسلط بیشتری بین لهجه‌های عربی داشته باشید.

چه زمانی عربی مدرن کمک کننده نیست؟

در نقطه مقابل سؤال یادگیری زبان عربی مدرن ممکن است این سؤال نیز مطرح شود که چرا عربی استاندارد مدرن را یاد نگیریم؟ پاسخ به این سؤال مجدداً به اهداف شما بازمی‌گردد. در برخی مواقع یادگیری یک گویش عربی مانند گویش خلیجی، گویش مصری و غیره به‌جای عربی معیار مزایای بیشتری دارد. گویش‌های گفتاری عربی ازنظر ساختاری بسیار ساده‌تر هستند و استفاده از آن در موقعیت‌های روزمره طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و از طرفی شما ملزم به یادگیری گرامر و قواعد سخت و پیچیده نخواهید بود.

اگر هدف شما زندگی در یک کشور عربی و ارتباط با افراد عادی است نیازی به یادگیری MSA نخواهد بود. افراد بسیاری در سایت‌های معتبری چون Reddit و یا quora سؤال می‌کنند آیا واقعاً عربی مدرن برای برقراری ارتباط با مردم عرب‌زبان مهم است؟ پاسخ به این سؤال متأسفانه خیر است.

آشنایی بیشتر با زبان عربی

بسیاری از افراد که تازه اقدام به یادگیری زبان عربی کرده‌اند شاید واقعاً ندانند چه تفاوتی بین انواع زبان عربی در جهان وجود دارد. درواقع پایه اصلی فهم و درک این زبان این است که شما با شاخه‌های زبان عربی آشنا باشید. زبان عربی به‌صورت کلی به 3 دسته عربی کلاسیک، استاندارد و محاوره‌ای تقسیم‌بندی می‌شود اما به‌صورت کلی جهت مقایسه این 3 زبان و کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مطلب مربوط به کشورهای عرب زبان را مطالعه نمایید.

نتیجه‌گیری

اگر به‌عنوان یک محقق و یا دانشجو قصد مطالعه انواع مقالات و متون عربی رادارید و یا در زبان عربی تدریس می‌کنید در اینجا بهتر است شما از عربی الفصحی یا الفوشها (مدرن) استفاده کنید. زبان عربی مدرن در جهان به‌عنوان یک‌شکل استاندارد عربی صحیح شناخته می‌شود که از زبان عربی کلاسیک مشتق شده است. از طرفی اگر قصد سفر به کشورهای عرب‌زبان رادارید یادگیری این زبان بسیار سودمندتر خواهد بود.

نوشتهٔ پیشین
7 نمونه از بهترین کتاب یادگیری زبان عربی از مبتدی تا پیشرفته
نوشتهٔ بعدی
آشنایی تخصصی با زبان عربی کلاسیک یا عربی قرآنی

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست